De gekte van Geiranger voorbij - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu De gekte van Geiranger voorbij - Reisverslag uit Stryn, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

De gekte van Geiranger voorbij

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

21 Juli 2017 | Noorwegen, Stryn

We hadden goede herinneringen aan Geiranger, en hadden niet kunnen bedenken dat er sinds 1986 zóveel is veranderd. Het kostte een uur om Geiranger binnen te komen. Bij elke haarspeldbocht stond er wel een touringcar vast. Alle campings in Geiranger waren bomvol. Het kostte een half uur om bij de laatste camping weer weg te komen. Daarna was het ook niet eenvoudig om Geiranger te verlaten: alweer haarspeldbochten met vastzittende touringcars. Van ons plan om een paar dagen in Geiranger te blijven, is dus niets terechtgekomen.

En de dag begon nog wel zo mooi. Om 8 uur werden we wakkergetoeterd door een nieuwe Hurtigruten en kregen we een vers brood aangeboden door de plaatselijke bakker. Na het ontbijt zijn we opgewekt vertrokken. De E136 terug tot aan Sjøholt, en daar de '650' genomen richting Valldal. Vandaar via de '63' omhoog naar de Trollstigen. We zijn gestopt bij de top, want de weg van de top richting Andalsnes is plaatselijk erg smal, en ook hier stikt het van de touringcars. We zijn dus bij de top weer teruggegaan naar Valldal, hebben de ferry van Linge naar Eidsdal genomen, en hebben de Adelaarsweg naar Geiranger (de '63')gereden. Afgezien van de reeds genoemde touringcars, de afdaling naar Geiranger was prachtig, en Geiranger zelf was een grote ramp. We hebben tijdens de tocht vanuit Geiranger omhoog maar wat foto's genomen.

Aan het einde van de '63' zijn we rechtsaf gegaan, de '15' naar Stryn. Daar staan we nu op een camping die, qua ligging, zeker niet verkeerd is.

Morgen zien we wel weer verder.

• 21 Juli 2017 - 20:40

Ria:

Hallo
    Ik las dat Geiranger de meest bezochte toeristische attracties van Noorwegen biedt. Alleen al jaarlijks 140 tot 180 cruiseschepen en 700.000 toeristen. Jammer dat je er nu zo moeizaam kunt komen.
    Maar jullie waren er dus al geweest, toen de Vikingen/Noormannen er nog rustig konden leven.
    Was die skywalk er toen ook al?
    Jullie hebben in ieder geval wel mooi weer.

Morgen een fijne dag, uansett hvor du går.

Groetjes Frans en Ria

• 22 Juli 2017 - 11:40

Loes En Ted De Keijzer:

We hebben de Geiranger-foto gemaakt vanaf Utsikten, en niet vanaf Dalsnibba. Overigens was Dalsnibba er in 1986 ongetwijfeld al wél (maar nog zonder poespas), maar wij zijn er toen niet geweest.