In de voetsporen van Wallander - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu In de voetsporen van Wallander - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van Wallander

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

04 Juni 2018 | Zweden, Ystad

De Britse detective-serie Wallander is opgenomen in en rond Ystad, aan de Zweedse zuidkust. Herkenbaar is overigens alleen nog het station van Ystad, dat ogenschijnlijk werd gebruikt als het politiebureau van commissaris Wallander.

Ystad heeft een vrij oude kern, smalle straatjes met oude lage huisjes en hier en daar wat oude vakwerkhuizen. Hoogtepunten zijn de Maria-kerk en de restanten van het klooster.

We zijn vanochtend om iets na 09:00 vertrokken uit Korsør. Na anderhalf uur waren we Kopenhagen voorbij en reden we door de Øresundtunnel en over de Øresundbrug naar Zweden. Op de ring rond Malmö namen we de afslag naar Ystad. Daar hebben we, tegen 12 uur, een plekje gevonden op de camperplaats bij de jachthaven.

Vanmiddag zijn we op de fiets Ystad gaan verkennen. Een leuk stadje (zie eerste alinea’s), maar vrij rustig. Op maandag is hier nog vrij veel gesloten, ook het visrestaurant aan de jachthaven waar we ons, op basis van Google-reviews, op hadden verheugd.

We hebben geen gebrek aan omgevingsgeluid. Voortdurend hoor je de golven tegen de kust slaan, elk kwartier komt de trein naar/van Trelleborg voorbij (op zo’n 40 meter), en af en toe kondigt een ferry naar/van Bornholm of Swinoujscie luidkeels zijn vertrek/komst aan.

Morgen gaan we via de kust verder richting Stockholm. We denken iets voorbij Öland te komen.

• 04 Juni 2018 - 18:26

Paul En Jeannette :

Hallo Ted en Loes,

Mooie foto’s. Fijn te lezen dat de reis voorspoedig gaat. Bedankt dat we weer mogen mee genieten.

Hartelijke groet

• 04 Juni 2018 - 19:10

Ria:

Leuk om door zo'n stadje te fietsen.
    Hopelijk voor jullie rust hoor je vannacht alleen de klotsende golven nog tegen de kust (niets tegen te doen, vrees ik) De trein en de ferry zullen 's nachts toch niet rijden/varen?
    Fijne voortzetting van de reis morgen. Het stadje Kalmar vlak voor de Ölandbrug lijkt mij erg mooi.
    Groetjes Frans en Ria

• 05 Juni 2018 - 10:34

Marij En Jaap:

Wat leuk om jullie zo gedetailleerd te kunnen volgen en Ted wat een mooi station. En er is voor een treintjesman toch niets fijner dan inslapen met langsrijdende treinen! Op naar het smorgasbord in Zweden. Veel groetjes