In het hart van Fins Lapland - Reisverslag uit Sodankylä, Finland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu In het hart van Fins Lapland - Reisverslag uit Sodankylä, Finland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

In het hart van Fins Lapland

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

13 Juni 2018 | Finland, Sodankylä

We hadden gehoopt, dat we jullie allemaal de groeten hadden kunnen brengen van de Kerstman, maar zijn ‘residentie’ was maar een zielige bedoening. De meeste ‘dingen’ (vaak was het niet duidelijk wat er in een blokhut te doen was) waren gesloten. Er was geen enkele toeristenbus te bespeuren. De camperplaats was nagenoeg leeg. Dat alles nodigde niet uit, om in Rovaniemi te overnachten. We zijn dus maar doorgereden naar de eerstvolgende overnachtingsmogelijkheid, in Sodankylä.

Vanuit Luleå zijn we, pas om 10.30, vertrokken naar Haparanda. Daar zijn we Finland binnengereden. Even voor Kemi zijn we de E75 gaan volgen. Na een teleurstellende stop in Rovaniemi, hier kwamen we de Poolcirkel tegen, zijn we doorgereden naar Sodankylä.

Nog steeds zijn er overal bomen, maar de bomen zijn heel wat minder hoog dan onderweg in Zweden. Het bos oogt daardoor minder massaal.

Ons geplande reisschema is, door naar Sodankylä door te rijden, op losse schroeven komen te staan. De volgende geplande stop is maar 140 km verder. Tussen die plek en de daaropvolgende halte liggen geen acceptabele overnachtingsplaatsen. De kans bestaat dus, dat we morgen doorrijden naar Vestre Jakobselv in Noorwegen. Dat is een flinke rit, dus we nemen ons voor om vroeg onder de wol te kruipen, zodat we morgen zeer vroeg kunnen vertrekken.

Het weer is ons overigens niet tegengevallen. Vanochtend hadden we een paar flinke regenbuien, maar daarna is het droog gebleven, 11°C.

• 13 Juni 2018 - 18:04

Ria:

Inderdaad een hele afstand, maar dan ben je ook ergens! Lijkt me wel indrukwekkend, zo dwars door Laponia.
    Een goede reis morgen en pas op voor overstekende rendieren!!!

• 13 Juni 2018 - 18:57

Paul En Jeannette:

Je moet ook niet alles geloven betreffende de kerstman, maar toch veilige rit verder naar Noorwegen.

• 14 Juni 2018 - 14:53

Marij En Jaap:

Jammer dat er niets te doen was in Rovaniemi. kon je ook geen kerstkaart naar jezelf sturen? En nu op naar Noorwegen.