Op het puntje van Havøya - Reisverslag uit Havøysund, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Op het puntje van Havøya - Reisverslag uit Havøysund, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Op het puntje van Havøya

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

23 Juni 2018 | Noorwegen, Havøysund

Ook rond middernacht was het nog steeds erg mistig op de Noordkaap. Vanochtend was daar nog een flinke regenbui bijgekomen. Volgens de weerberichten had het geen enkele zin om nog een dag op de Noordkaap te blijven. We zijn dus maar vertrokken.

We weten van foto’s en van de film die hier wordt vertoond, hoe het uitzicht vanaf de kaap is. We zijn het eens met Ria en Marie-Louise: het is evenzo een heuglijk feit, op de Noordkaap te zijn geweest. Dat was het meest noordelijke punt van de reis. We zijn dus aan de terugreis begonnen

We vertrokken in de mist en in de regen. Halverwege Honningsvåg was het droog en was de mist verdwenen. Bij Honningsvåg, waar we boodschappen hebben gedaan, waren er zelfs blauwe plekken tussen de wolken te zien.

Na de Noordkaaptunnel was het weer bewolkt, en dat bleef het de rest van de rit. Net voor Olderfjord zijn we rechtsaf gegaan, de 889 op. Het begin van deze weg is niet zo bijzonder. Het is gewoon zaak om aan de andere kant van het schiereiland te komen. Maar daar begint dát, wat deze weg heeft gebracht in de lijst met de mooiste toeristische wegen (zie hiervoor ook www.nasjonaleturistveger.no): mooie kust, mooie rotsformaties, mooie hoogvlaktes.

Aan het einde van de weg ligt Havøysund, op het eilandje Havøya. In het centrum van het dorp is een camperplaats, maar die zag er nogal ongezellig uit. We zijn daarom maar de steile weg naar Arctic View opgegaan, en staan nu op het uiterste puntje van het eiland geparkeerd naast het gelijknamige restaurant. Het was hier helder, maar inmiddels is de mist ook hier binnengerold. De restauranteigenaar wist ons echter te vertellen, dat het later op de dag nog zou opklaren, en begon meteen uit te leggen, wat we allemaal bij hem kunnen eten. Laten we maar geloven dat het klopt wat hij heeft gezegd over het weer (vrij naar Marij: soms moet je gewoon goed luisteren naar wat de Noren zeggen, ook al willen ze je tegelijkertijd een maaltijd verkopen).

Morgen gaan we verder. Eerst gaan we een kijkje nemen in Hammerfest. Daarna rijden we naar de camping in Repparfjord. Dat is een ‘zustercamping’ van die in Vestre Jakobselv.

Naschrift: de restauranteigenaar had gelijk, het klaarde op. Maar ook: het betrok weer, klaarde weer op, betrok weer, klaarde weer op. Ondertussen was de wind behoorlijk in kracht toegenomen (6 tot 7). Reden voor ons, om naar het dorp af te dalen om daar een beter beschutte plaats te zoeken. Aan de rand van het dorp zagen we bij het kerkhof een caravan en een camper staan. Daar zijn wij ook maar gaan staan.

• 23 Juni 2018 - 18:39

Ria:

Jammer, de weergoden werken even niet mee. Als de restauranthouder geen gelijk krijgt, verandert het weer waarschijnlijk in Repparfjord. In het Misjonssenter wordt je "gebed" vast verhoord.
    Fijne reis morgen en geniet van Hammerfest.

• 23 Juni 2018 - 19:30

Ria:

Ja, dat is vast een rustige omgeving, lijkt mij en nog gewijd ook.

• 25 Juni 2018 - 16:40

Nanny:

We kregen zo juist 4 reisverslagen in een keer binnen... Van harte proficiat met het bereiken vd Noordkaap! Jullie zijn echt in een andere wereld!