In het land van de grote fjorden - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu In het land van de grote fjorden - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

In het land van de grote fjorden

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

09 Juli 2018 | Noorwegen, Byrkjelo

Gisterenavond hebben we besloten om verder te gaan Daarom zijn we vanochtend met de veerboot overgestoken van Molde naar Vestnes. Vandaar hebben we nog een klein stukje E39 gevolgd, richting Ålesund.

We rijden maar een klein stukje over de E39, want andere wegen leiden langs veel interessantere plekken. Daarom zijn we in Sjøholt afgeslagen, de "650" op, langs het Storfjord, tot aan Liabygda. Daar hebben we de veerboot naar Stranda genomen. Vanaf Stranda hebben we de "60" gevolgd. Een aantal kilometers voor Hellesylt hadden we, net tussen twee tunnels in, een prachtig uitzicht op het begin van het Geirangerfjord. Dat is een zijtak van het Sunnylvsfjord, die op zijn beurt weer een zijtak is van het Storfjord. Net toen wij daar zaten te picknicken, kwam een Hurtigruten aangevaren, onderweg naar Geiranger. Uiteraard hebben we daar foto's van gemaakt.

In de buurt van Grodås komen de "60" en de E39 samen. We zijn daar richting Stryn gegaan. Even verderop gaat de E39 richting Nordfjordeid, en gaat de "60", nu samen met de "15", verder richting Stryn. In Stryn gaan deze wegen weer uit elkaar. Wij bleven op de "60", richting Olden en Byrkjelo, langs het Innvikfjord.

Vorig jaar wilden we ook van Stryn naar Byrkjelo, maar toen werden we in Olden tegengehouden (na een bezoek aan de Briksdalbre), want verder op de "60" was een brug weggespoeld. Nu mochten we in Olden gewoon doorrijden, en in Utvik kwamen we een smalle noodbrug tegen.

Achter Utvik ging de weg omhoog naar het Utvikflell. Tijdens de klim hadden we regelmatig een prachtig uitzicht op het fjord beneden ons.

We zijn gestopt in Byrkjelo. Morgen houden we daar een rustdag.

n.b.: we hebben vandaag gemerkt, dat je niet altijd op Street View van Google mag vertrouwen. Volgens Street View is de weg tussen Innvik en Utvik nogal smal, zonder uitwijkplaatsen. We hebben dan ook even overwogen om via Nordfjordeid te rijden. In werkelijkheid is de weg prima, bijna overal met een gele middenstreep.

• 09 Juli 2018 - 20:53

Ria:

Voor het eerst zijn de luchten bij jullie blauwer dan hier. Wij hebben na lange tijd weer eens een wolkendek gezien. Mooie foto's. Fijne rustdag morgen.

• 10 Juli 2018 - 09:00

Marij En Jaap:

Wat geweldig om het begin van de Geirangerfjord te zien en met zo'n blauwe lucht het Innvikfjord! Geniet ervan.

• 10 Juli 2018 - 18:56

Paul En Jeannette:

Wat mooi deze fjorden, vooral met die prachtige blauwe luchten. Is het trouwens al wat drukker nu je meer zuidwaarts gaat?