De bureaucratische kant van Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu De bureaucratische kant van Stavanger - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

De bureaucratische kant van Stavanger

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

14 Juli 2018 | Noorwegen, Stavanger

We hebben Stavanger vandaag op een heel andere manier leren kennen dan de bedoeling was. We zouden immers het oude Stavanger gaan bekijken. Echter, de maagklachten van Ted zijn weer teruggekomen. De voorraad medicijnen (krampremmers) was bijna op. Daarom besloten we om een nieuw voorraadje in te slaan.

In Nederland is het medicijn alleen bij de apotheek te verkrijgen, maar dat kan zonder recept. We hoopten, dat dat in Noorwegen ook zo zou zijn. Helaas, er was een recept nodig. Dat kon worden gehaald bij de Noorse variant van onze huisartsenpost. Daar heeft men echter een bijzondere regeling. De verpleegkundige die de intake doet, kent een prioriteit toe. Toegegeven, het verkrijgen van een recept heeft geen hoge prioriteit. We begrepen dus wel, waarom we prioriteit groen kregen. Pas later merkten we twee dingen: 1. met groen ben je pas aan de beurt, als er geen enkele rode of gele priotiteit meer zit te wachten; 2 de “inboorlingen” weten dat, en doen bij de intake hun uiterste best om een hoge prioriteit te krijgen. Uiteindelijk heeft het wachten bij de huisartsenpost (die hier Legevakten, oftewel spoedgevallen, wordt genoemd) drie uur geduurd.

Door dit alles, en omdat we abusievelijk meenden, dat de voetbalwedstrijd België-Engeland om 20:00 uur zou worden uitgezonden, hebben we besloten om de fietstocht naar Stavanger uit te stellen tot morgen. Toen we tegen half zes op de camping terug waren, merkten we aan Belgische achterburen, dat de wedstrijd al was begonnen. We hebben nog net het tweede Belgische doelpunt gezien. De winst van dit alles is, dat we nu weten dat de finale morgen om 16:00 uur begint, en niet om 20:00 uur.

• 14 Juli 2018 - 20:56

Ria:

Het zat dus allemaal niet zo mee vandaag. Zeker groen (en geel) geërgerd?
    Hopelijk werken de krampremmers.
    Wij dachten trouwens ook dat de voetbal in de avond was. Werden net op tijd getipt door Nienke.
    Fijne dag morgen.

• 14 Juli 2018 - 21:41

Marie-Louise:

Hopelijk is de maagpijn nu snel over en kunnen jullie morgen genieten van een dagje Stavanger.
    Wij hebben enkel de laatste 5 minuten van de wedstrijd gezien, dachten ook dat het vanavond zou zijn! Dank je voor de tip voor de finale morgen ;)
    groeten, Frans en Marie-Louise