Twee veerboten verder - Reisverslag uit Westerstede, Duitsland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Twee veerboten verder - Reisverslag uit Westerstede, Duitsland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Twee veerboten verder

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

21 Juli 2018 | Duitsland, Westerstede

We denken dat het een goed idee was om twee ferries te nemen vandaag. Wat was het druk op de autosnelwegen in Denemarken en Duitsland.

Door de veerboot van Bøjden naar Fynshav te nemen, hebben we de knelpunten bij Odense en Kolding vermeden. Volgens Google Maps was het daar donkerrood tot zwart, wat stilstaand of langzaam rijdend verkeer betekent.

Toen we net ten zuiden van Aabenraa de E45 opdraaiden, konden we aansluiten in een rij die niet sneller ging dan 80 km per uur, met om de haverklap een serie rode remlichten, waardoor de snelheid nog verder zakte. Het noordwaartse verkeer stond overwegend stil.

We voelden er niets voor om op zo’n superdrukke autosnelweg te blijven. Daarom zijn we niet doorgereden naar Rendsburg, maar hebben we na Flensburg de 200 genomen naar Husum. Daar hebben we de 5 genomen naar Heide en Brunsbüttel. Voorbij het Nord-Ostsee kanal zijn we afgeslagen naar Glückstadt. Door daar het veer naar Wischhafen te nemen, hebben we veel donkerrood en zwart verkeer bij Hamburg en Bremen kunnen omzeilen.

We hoefden in Glückstadt maar 20 minuten te wachten. Onderweg naar de overkant bleek de Elbe minder leeg dan bij voorgaande overtochten. Er kwam een flink containerschip aan, en de veerboot moest uitwijken om het containerschip voorrang te verlenen.

Vanaf Wischhafen ging het via Bad Bederkesa en Bremerhaven naar de Wesertunnel. Vandaar zijn we, net als vorig jaar, naar de camperplaats van Westerstede gereden.

Dat wordt dan de laatste overnachting van deze reis. De teller staat inmiddels op 9911 km.

• 21 Juli 2018 - 20:46

Marie-Louise:

Nog 1 keertje dus: fijne reisdag morgen!

• 21 Juli 2018 - 20:52

Ria:

Een fijne terugreis; hopelijk zijn de meeste vakantiegangers vandaag op pad gegaan en is het morgen wat rustiger op de weg. Leuk dat jullie thuiskomen (maar ik zal dit wel missen).