Aan de Douro - Reisverslag uit Lamego, Portugal van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Aan de Douro - Reisverslag uit Lamego, Portugal van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Aan de Douro

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

06 Juni 2019 | Portugal, Lamego

We staan, na een rit van 118 km, op een kleine camping bij Lamego.

Volgens het weerbericht zou het vandaag veel regenen. De camping bij Sátāo is weliswaar uitstekend geoutilleerd, maar op de een of andere manier hadden we eigenlijk geen zin om er nog een dag te blijven. Toen het weer vanochtend best wel meeviel, zijn we toch maar gaan rijden. Mocht het weer in de loop van de dag erg vervelend worden, dan was er vast wel een plekje voor een overnachting te vinden. Welnu, pas nadat we een plekje gevonden hadden op de camping van Lamego, begon het te gieten.

We zijn van de camping een stukje teruggereden tot aan de M581. Die hebben we in noordoostelijke richting gevolgd tot aan de N226. Daar reden we richting Moimenta de Beira, waar we de N323 richting Pinhão zijn opgedraaid. Deze weg gaat door een serra waarvan we de naam niet weten, maar het was er prachtig: flinke hellingen, diepe kloven, kleine dorpjes, zowel hoog tegen de helling als diep in de kloof. Uiteindelijk daalden we langs de oever van de Rio Távora af naar de Douro.

We hebben de Douro nog een stukje stroomopwaarts gevolgd, tor aan Pinhão. Dat is momenteel de eindhalte van de Douro-spoorlijn (welke helaas met sluiting wordt bedreigd). Er was, jammer genoeg, geen enkel spoor te bekennen van activiteit op het stationnetje, zodat we ons tevreden moesten stellen met het bekijken van de buitenkant van het stationsgebouw: het is, zowel aan de straat- als aan de spoorzijde, versierd met prachtige azulejos (tegeltableaus).

Van Pinhāo zijn we stroomafwaarts gereden. We zijn nog even gestopt om de Barragem (stuwdam) da Regua te bekijken. Door deze dam ontstaat een hoogteverschil van maximaal 28,5 m. Omdat de Douro bevaarbaar moet zijn, is er ook een sluis aanwezig. Deze sluis overbrugt het hoogteverschil met één sluiskolk. We hebben nog nooit zo’n diepe kolk gezien.

We zijn gestopt in Lamego, omdat het een van de oudste plaatsen van Portugal is, met verschillende bezienswaardigheden. Zo is daar een bijzonder fraaie kerk: het Santuario de Nossa Senhora dos Remédios, die met een trappenwerk van 686 treden boven het stadje uittorent (en, naar men hier beweert, gemakkelijk kan wedijveren met de veel bekendere Bom Jesus do Monte bij Braga; we zullen het zien).
We hadden er vanmiddag naar toe willen lopen, maar de regen heeft roet in het eten gegooid. Waarschijnlijk gaan we morgenvroeg.

• 06 Juni 2019 - 19:31

Paul En Jeannette:

Prachtig tegelwerk! Met de regen zit het hier ook wel goed. Gisteren zijn we zo wat weg gespoeld. O ja al dat water kwam van jullie af.

• 07 Juni 2019 - 06:00

Ria:

Wat voor jullie nu een nadeel is, is voor ons een voordeel. We hoeven voorlopig niet te sproeien.
    Hopelijk hebben jullie vandaag minder last van de regen. Veel plezier.

• 07 Juni 2019 - 12:57

Marij En Jaap:

Wij hebben genoten in de Douro-vallei en Ted wij zijn ook naar Pinhao gereden en een paar jaar geleden hebben wij de trein nog zien rijden. En wat een bijzonder mooi stationnetje. De stuwdam vonden wij ook indrukwekkend en dan al die wijnvelden! En nu kijken of Lamego kan wedijveren met Braga. Geniet ervan en het is daar niet voor niets zo groen.