Met het hoofd boven de wolken - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Met het hoofd boven de wolken - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Met het hoofd boven de wolken

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

18 Juni 2019 | Spanje, Ribadeo

Na een rit van 208 km staan we op een camping in San Cosmo de Barreiros, iets westelijk van Ribadeo.

Het weerbericht had voor de hele dag regen voorspeld. Dat was eigenlijk wel jammer, want we zouden een landschappelijk erg mooie route rijden. Aanvankelijk leek het weerbericht gelijk te hebben. Het hele stuk van A Coruña, via Ferrol, naar Cedeira was een vrij trieste rit. Tijdens een kleine pauze in Cedeira (wat doen we, rijden we rechtstreeks naar Ortigueira, of maken we een omweg over de DP-2205?) klaarde het weer behoorlijk op. We besloten de landschappelijk bijzonder mooie Ruta dos Miradoiros de Cariño te rijden.

Het eerste deel, van Cedeira naar San Andrés de Teixido is behoorlijk smal en heeft geen uitwijkhavens, wat lastig is bij brede tegenliggers. Gelukkig kwamen we al snel achter een touringcar te rijden, die als breekijzer fungeerde. Vooral, toen we een flinke betonmixer tegenkwamen, kwam dat goed van pas.

De stop in San Andrés, een bedevaartplaatsje, ging niet door, omdat alle parkeerplaatsen bezet waren. We konden de buzz nergens kwijt. We zijn dus maar verder gegaan met het tweede deel, dit keer mét uitwijkhavens. Dat reed een heel stuk geruster. Onderweg zijn we bij verschillende miradoiros (uitzichtpunten) gestopt. Regelmatig keken we op laaghangende wolken. Op het hoogste punt van de route groeide alleen nog maar gras. Het leek qua woestheid wel op Noord-Noorwegen.

Voorbij Cariño hebben we nog een aantal vissersplaatsjes bezocht. Vooral Porto do Barquiero lag er mooi bij.

Het laatste stuk van de rit ging in de regen door een gebied met relatief veel bebouwing. dus met veel rotondes en verkeersdrempels. We zijn nu in een deel met een minder spectaculaire kust.

• 19 Juni 2019 - 17:13

Ria:

Nog met het hoofd in de wolken geweest?