Overal hutje-mutje in Leipzig - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Overal hutje-mutje in Leipzig - Reisverslag uit Leipzig, Duitsland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Overal hutje-mutje in Leipzig

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

20 Mei 2023 | Duitsland, Leipzig

Na een korte rit (132 km) staan we op een camperplaats in het centrum van Leipzig. Voor campers is er niet zo veel keuze. Daarom hebben we hier gereserveerd. De verharde plaatsen zijn smal en scheef. De informele plaatsen op het gras, en daar staan wij, zijn een stuk vlakker. Met die smalle plaatsen sta je zowat schouder aan schouder.

We kiezen er vandaag voor, om niet binnendoor te gaan, maar om over de snelweg te rijden. In het weekend is het in Duitsland op de snelwegen immers betrekkelijk rustig. Kijk je onderweg naar het landschap, dan zie je (nog steeds) grote landbouwpercelen, een overblijfsel van de staatsboerderijen uit de DDR-tijd.

In de loop van de middag fietsen we naar het centrum van Leipzig. Het is er, vooral in de winkelstraten, bijzonder druk. Leipzig is een ambivalente stad. Er staan oude gebouwen, zoals het Altes Rathaus en het Neues Rathaus, er staan gebouwen uit de DDR-tijd (fantasieloze vierkante dozen), en er staan moderne gebouwen, zoals het Museum der Bildenden Künste, en dat alles zij aan zij. Wat vooral blijft hangen: het was leuk om vanaf een terrasje naar de passerende mensen te kijken.

• 21 Mei 2023 - 12:50

Paul En Jeannette :

Bij Leipzig moet ik altijd denken aan de Leipziger Messe, dat leerde je al vroeg op school. Eeuwen geleden werd er flink op los gehandeld. En beurzen georganiseerd.

• 21 Mei 2023 - 13:44

Ria:

Even gegrepen door de titel hutje-mutje: een leuk weetje: https://historiek.net/hutjemutje-herkomst-en-betekenis/137079/

Fijne dag.