Over de poolcirkel - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Over de poolcirkel - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Over de poolcirkel

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

02 Juli 2017 | Noorwegen, Bodø

Vanochtend al vroeg vertrokken, want we moesten twee veerboten hebben en nog een flinke afstand afleggen. Dus stonden we om kwart over negen als derde in de rij voor een ferry die pas om half elf zou vertrekken (het is zondag, maar daar is de gemiddelde reiziger zich vaak onvoldoende van bewust).

De ferry van Kilboghamn naar Jektvik is een klein uur onderweg. Halverwege wordt de poolcirkel gepasseerd (op die plek staat een wereldbolletje aan de wal).

Het kenmerkende van het Noorse ferrysysteem is FILO. Kom je als een van de eerste voertuigen aan boord, dan krijg je een plaatsje in een van de voorste hoeken. Daardoor kun je pas van de boot als alle andere voertuigen weg zijn gereden. Daardoor kwamen we als laatste bij de volgende veerboot (Ågskardet-Foroy, een stukkie van vijf minuten). Wij konden nét niet meer mee, en moesten dus wachten op de volgende oversteek. En alweer: als eerste aan boord en als laatste van boord.

We zijn nog zo'n 140 km verder over de '17' gereden tot aan de camping in Saltstraumen, ongeveer 30 km ten zuiden van Bodø. Tijd voor een rustdagje.

• 02 Juli 2017 - 22:19

Ria:

Hallo

Wat leuk die wereldbol als markering.
    Wel lastig dat ferrysysteem, maar het kan natuurlijk niet anders als er tenminste geen twee in-uitgangen zijn.
    Toch nog in Saltstraumen terechtgekomen. Ik had de route al even "gereden"vanmorgen.
    Fijne rustdag morgen.
    Groetjes Frans en Ria

• 03 Juli 2017 - 11:06

Paul En Jeannette:

Hallo Ted en Loes,

Wat zijn jullie al ver op weg naar het noorden. Het valt ons op dat het verkeer erg rustig is. Klopt dat? Ondertussen zijn jullie wel echte ferrykenners geworden denken wij:).

Gr. Paul en Jeannette

• 03 Juli 2017 - 14:31

Loes En Ted De Keijzer:

@P&J:
    Het is inderdaad vrij rustig op de '17'. Op de E6 is het wel wat drukker, maar ook daar kan het gebeuren, dat je zowel voor- als achteruit geen ander verkeer kunt bespeuren.
    M.b.t de ferry-ervaring: morgen gaan we waarschijnlijk, als de wachtrij niet te lang is, met de ferry van Bodø naar Moskenes.