Via Rondane naar Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu Via Rondane naar Lillehammer - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

Via Rondane naar Lillehammer

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

28 Juli 2017 | Noorwegen, Lillehammer

Een klein stukje terug op de '29' naar Folldal, en daar de '27' genomen richting Ringebu. Rondane begint al meteen. Het is geen spectaculair gebied (geen gletsjer, geen kloof, geen haarspeldbocht, geen waterval), maar het is wel een heel bijzonder gebied. De bodem is er erg schraal, dus je ziet overal rendiermos (er zijn dan ook veel rendieren, maar die krijg je meestal niet te zien). Op de lagere gedeelten groeien ook nog sparretjes en dwergberkjes.

Op de Nationale Toeristische Wegen zijn vaak uitzichtpunten aangelegd die een artistieke uitstraling hebben. Ze zijn meestal ontworpen door architecten of beeldende kunstenaars. Op de Rondane kwamen we een bijzonder exemplaar tegen: een tentakelplatform dat kronkelt tussen de bomen.

We hebben even een zijsprongetje gemaakt (de '219') om het kerkje van Sollia te bekijken. Helaas gesloten, net als veel andere monumenten in Noorwegen.

Terug naar de '27' (richting Ringebu). Hier begonnen we aan het hoge deel van de route. Al snel zijn alle bomen verdwenen. Het is een slecht terrein voor struikrovers, want de spaarzame struikjes zijn niet hoger dan 20 cm. Het terrein is erg indrukwekkend.

We hadden een prima plek gevonden voor de lunch, maar waren niet de enigen die op dat idee waren gekomen. Toch het vermelden waard, want het was een van de beste picknick's die we in Noorwegen hebben gehad.

Bij Ringebu kwamen we weer op de E6. Die hebben we gevolgd tot aan Lillehammer. Hier willen we nog pauzeren, voordat we aan de terugreis beginnen

• 28 Juli 2017 - 20:17

Ria:

Hallo

De foto's geven een hele mooie indruk van het gebied.
    Al weer maar één gelovige bij de kerk?
    Is er in Lillehammer nog iets te zien van de Olympische Winterspelen?

Terugreis ? Ik zal het avondritueel "even kijken waar Loes en Ted zitten" dus al gauw moeten missen.
    Fijn weekend
    Ria

• 28 Juli 2017 - 20:23

Marie-Louise:

Hoi,
    Reactie van gisteren zojuist verstuurd, dus maar meteen door naar vandaag!
    Je schrijft dat veel monumenten gesloten zijn, heeft dat een speciale reden?
    Mooie picknick plaats, begrijpelijk dat er meer deze keuze maken.
    Het deel van de 27 dat ik bekeken heb was nogal bosrijk, toeval blijkt dus!
    Veel plezier in Lillehammer!

groeten, Frans en Marie-Louise

• 29 Juli 2017 - 11:30

Loes En Ted De Keijzer:

@R&F:
    Gelovige: Niet zo maar een gelovige, maar een beminde gelovige.
    Olympische spelen: Er is zeker nog iets te zien van de OS. Zo is er nog de olympische springschans. Gaan we vanmiddag of morgen vast en zeker opzoeken.
    Terugreis: We beginnen maandag aan de terugreis. Twee dagen om naar Kopenhagen te rijden. Daar blijven we twee dagen. Daarna drie dagen voor het stuk naar huis. Omdat het rond Hamburg zo'n chaos is, maken we een omweg "binnendoor". We nemen de Elb-Link van Brunsbüttel naar Cuxhaven. Daardoor gaat de terugreis een dag langer duren dan aanvankelijk gepland.

@ML&F:
    Gesloten monumenten: Het gaat vooral om kerken. Geen idee, waarom de meeste kerken op slot zijn. Als ze open zijn (Lofotenkathedraal, Nidaroskathedraal in Trondheim, Stavkerken in Heddal en Lom), dan vragen ze de hoofdprijs voor de toegang. Dan is het prettig om een hønnor (senior) te zijn, want die krijgen vaak korting (ook in het openbaar vervoer).
    Bosrijke '27': Het kale gedeelte van deze weg bevindt zich tussen Ringebu en de kruising met de '219'. Het noordelijke deel is inderdaad veel meer bebost.

• 29 Juli 2017 - 11:59

Loes En Ted De Keijzer:

@ML&F: en niet te vergeten de kerk in Røros