20 t/m 26 april - Reisverslag uit Serooskerke, Nederland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu 20 t/m 26 april - Reisverslag uit Serooskerke, Nederland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

20 t/m 26 april

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

26 April 2022 | Nederland, Serooskerke

Woensdag 20 april

We fietsen vanochtend naar de Spar in Cadzand-Bad. Op de terugweg maakt Ted bij het afstappen van zijn fiets een onhandige beweging. Het gevolg: een kleine zweepslag in zijn rechter kuit.

Fietsen gaat nog goed, want dat doe je vooral met je dijbeenspieren. Lopen gaat veel minder, want bij het afrollen van je voet span je je kuitspieren.

We houden vandaag dus maar een extra rustdag.

Donderdag 21 april

In verband met de blessure van Ted houden we nog een extra rustdag.

Vrijdag 22 april

Het lopen met wandelstok gaat al behoorlijk goed. Daarom maken we vandaag een fietstochtje.

In verband met de vrij sterke wind zoeken we een bestemming in noordoostelijke richting. Zo heb je op de terugweg tenminste wind in de rug.

We rijden eerst naar Nieuwvliet. Loes kampeerde daar vroeger ergens bij een boer. We kunnen de boerderij echter niet meer vinden.

We zoeken de kust op. We vinden die bij Groede aan Zee. Vandaar rijden we langs de kust, door de duinen, in de richting van Cadzand-Bad. Onderweg komen we langs de Zwarte Polder. Vooral de Verdronken Zwarte Polder is prachtig.

Aan de rand van Cadzand-Bad stoppen we bij strandpaviljoen Caricole voor een cappuccino. Via de Spar rijden we weer naar de camping.

Zaterdag 23 april

De wind is krachtig vandaag (met vlagen van windkracht 6 tot 7) en komt uit het noorden. De resterende bestemmingen (Sluis en het Zwin) liggen in zuidelijke richting. Het is dus onvermijdelijk: wind tegen op de terugweg.

We fietsen vandaag naar Sluis. We rijden via Retranchement. Sluis is een oud stadje met verschillende oude gebouwen. Vooral het Belfort is mooi.

Sluis is duidelijk erg populair bij onze Zuiderburen. Het is er erg druk met winkelend publiek. De terrassen en de restaurants zitten behoorlijk vol. Gelukkig vinden we bij de Beiaard nog een tafeltje.

Over de terugweg naar Cadzand kunnen we kort zijn: wat kan het waaien in die Zeeuws-Vlaamse polders.

Zondag 24 april

Vandaag is de wind nog een tandje krachtiger dan gisteren. Toch gaan we vandaag weer een stukje fietsen, want morgen valt er wat regen, en vandaag is het overwegend onbewolkt.

We fietsen binnendoor naar Retranchement, om meteen na dat plaatsje het Zwin op te zoeken. Tot aan de 14e eeuw was dit een zeearm, vergelijkbaar met de Westerschelde, die van Brugge een bruisende Hanzestad maakte. In de 14e eeuw verzandt het Zwin in hoog tempo. Om de monding van het Zwin is uiteindelijk een ringdijk aangelegd, zodat er nog maar een vrij klein getijdegebied resteert.

Over de ringdijk fietsen we richting Knokke. Het ene moment ga je zonder trappen vooruit, het andere moment heb je windkracht 6 vol in het gezicht en trap je je ook met de hoogste ondersteuning een ongeluk.

Voorbij het Zwin fietsen we door de bossen naar Knokke, om aldaar bij een strandpaviljoen de gebruikelijke cappuccino te bestellen.

Door de duinen rijden we weer terug naar het Zwin. We volgen daar de hele ringdijk naar Cadzand-Bad. Vooral na Retranchement hebben we de wind weer in alle kracht tegen. Vanaf Cadzand-Bad is het uitdrijven naar de camping.

Maandag 25 april

Vandaag houden we weer een rustdag.

Dinsdag 26 april

Vandaag rijden we naar “de andere kant”. Zo duiden Zeeuws-Vlamingen de rest van Zeeland aan, tenminste, na de opening van de Westerscheldetunnel. Daarvoor spraken ze nog van “de overkant”.

We staan nu in de buurt van Serooskerke op Walcheren, op minicamping De Goudsbloem.

• 26 April 2022 - 21:33

Nanny:

Fijn weer van jullie te horen! Gelukkig wordt het beter weer....
    Geniet er samen van!

• 27 April 2022 - 09:11

Paul Lejeune:

Wel oppassen Ted gelukkig dat het beter gaat. Leuke rit zeg langs de kust van België, met veel bekende plaatsen. Nu weer in het Zeeuwse geniet ervan. Fijne Koningsdag.

• 27 April 2022 - 10:12

Ria:

Leuk, al die bekende plaatsen. Nostalgie. Veel plezier.