3 mei t/m 8 mei - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu 3 mei t/m 8 mei - Reisverslag uit Zierikzee, Nederland van Loes en Ted Keijzer - WaarBenJij.nu

3 mei t/m 8 mei

Blijf op de hoogte en volg Loes en Ted

07 Mei 2022 | Nederland, Zierikzee

Dinsdag 3 mei

De fietstocht van vandaag is zonder twijfel de mooiste van deze reis tot nu toe: over prima fietspaden door een schitterend gebied, de kop van Schouwen.

Vanaf de camping is het maar een kleine kilometer naar het strand bij de Julianahoeve. Daar slaan we linksaf. We rijden door de duinen richting Nieuw-Haamstede. Daar begint een kwetsbaar natuurgebied, dus we draaien van de kust af richting Burgh-Haamstede. Voorbij Burgh mogen we weer de natuur inrijden, het Duinpark Westerschouwen. De route voert ons naar het strand van Burgh-Haamstede. Van daar rijden we door de duinen, via Westenschouwen, naar de Oosterschelde-stormvloedkering. Bij de N57 slaan we linksaf. We rijden door de polder, pal tegen de wind in, naar Haamstede. Voorbij Haamstede rijden we door het Gadrabos, in feite een uitgestrekt drassig heideveld, terug naar Renesse.

Woensdag 4 mei

Ook de fietstocht van vandaag mag er zijn: over de Brouwersdam naar Goeree-Overflakkee en weer terug.

Net als gisteren fietsen we eerst naar het strand bij de Julianahoeve. Daar slaan we rechtsaf. Door de duinen rijden we naar het begin van de Brouwersdam. Daar kiezen we voor het hooggelegen fietspad. Vanaf dat fietspad heb je een prachtig uitzicht in beide richtingen, naar de Noordzee en naar de Grevelingen. Onderweg zien we de oude stoomtram van de RTM, die aan de zuidzijde van de dam een eindstationnetje

heeft.

Aan de Goereese kant van de dam ligt een aardig strandpaviljoen, waar het, in het zonnetje en uit de wind, heerlijk pauzeren is.

Op de terugweg rijden we nog even het dorp in om inkopen te doen voor de maaltijd.

‘s-Avonds kijken we naar de dodenherdenking. Dat doen we op de laptop, met de iPhone als hotspot. Zoals gebruikelijk is de kwaliteit van het 4G-signaal stukken beter dan de kwaliteit van de camping-netwerken.

Donderdag 5 mei

We houden vandaag een rustdag. We kletsen wat met Duitse buren die binnenkort met hun 4WD-camper een tocht gaan maken door Turkije, Georgië, Azerbeidzjan, Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan, Iran en weer terug naar Turkije. Ze maken zich blijkbaar niet heel erg druk om de oorlog in Oekraïne.

Vrijdag 6 mei

Het is weer tijd om verder te gaan. We dubben: gaan we langs de kust verder naar Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland) of blijven we in Zeeland en gaan we naar Zierikzee. We kiezen voor Zierikzee.

Na een ritje van 16 km staan we op een mini-camping in Zierikzee. We doen wat boodschappen en genieten de rest van de dag van het schitterende weer.

Zaterdag 7 mei

We bezoeken vandaag Zierikzee. Drie weken geleden waren “de van Rossums” nog hier voor de opnamen van wat hun laatste tv-programma als trio zal zijn. We nemen aan dat zij net zo enthousiast zijn geweest als wij. Wat een prachtig stadje. Het historische centrum, en dat is vrij groot, verkeert nagenoeg helemaal in originele staat. Dat is ook wel logisch. Door de ligging op Schouwen-Duiveland, dus ver van de Westerschelde, heeft Zierikzee, anders dan Goes, Middelburg en Vlissingen, weinig gevoeld van de Tweede Wereldoorlog.

Morgen gaan we weer naar huis.

• 07 Mei 2022 - 19:55

Paul Lejeune:

Veel gefietst zeg, met de conditie zit het wel goed met jullie (ondanks wat elektrische ondersteuning). Nog een prettige avond en behouden terugreis.

• 07 Mei 2022 - 20:23

Ria:

Echt een mooie, sportieve vakantie geweest, hoor. Leuk om te lezen en soms te herkennen. Goede reis terug.

• 08 Mei 2022 - 13:23

Marij:

Zo herkenbaar de plaatsen waar jullie geweest zijn en wat een weer hebben jullie gehad zeg! Zeeland in de regen is een ander verhaal. Ieder krijgt wat hem toekomt...